مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

دریافت

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی
دسته بندی
علوم انسانی
بازدید ها

21
فرمت فایل

docx
حجم فایل

148 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل

56

20,900 تومان
مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق توضیحات نظری کامل در مورد متغیر رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA) نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc قسمتی از متن مبانی نظری مقدمه    92-1 بخش اول: مقدمات    102-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن    102-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن    122-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی    132-2 بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی    152-2-1 روش تدریس سخنرانی    162-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ    172-2-3 روش تدریس حل مسئله    182-2-4 روش تدریس مباحثه    192-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی    202-3-1 تعریف تدریس مشارکتی    212-3-2 اشكال متفاوت تدریس مشاركتی    232-3-3 متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی    262-3-4 گام‌های اساسی تدریس مشارکتی    272-3-5 مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی    282-3-6 پیش بایست‌های تدریس مشاركتی    302-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی    312-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی    312-4-2 ضعف‌های تدریس مشارکتی    442-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی    472-5-1 پژوهش‌های انجام شده در ایران    472-5-2پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور    47مقدمهدر این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است.  2-1 قسمت اول: مقدمات2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آنبا شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون ، 2005). قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت¬ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام ؛ به نقل از نصر و همكاران، 1382). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، 1386: 26) 10 رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی. 1- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است. 2- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است. 3- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند. 4- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، 1387: 26). با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، 1374). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، 1385: 3). 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آننظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، 1384). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، 1377: 2). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود. مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی، اهمیت تدریس در آموزش عالی، روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی  مقدمه……………………………………….. 9 2-1 بخش اول: مقدمات…………………………… 10      2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن…………………. 10 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن…………………. 12 2-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی………………… 13 2-2 بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی……. 15 2-2-1 روش تدریس سخنرانی……………………….. 16 2-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ……………………. 17 2-2-3 روش تدریس حل مسئله………………………. 18 2-2-4 روش تدریس مباحثه………………………… 19 2-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی………….. 20 2-3-1 تعریف تدریس مشارکتی……………………… 21 2-3-2 اشكال متفاوت تدریس مشاركتی……………….. 23 2-3-3 متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی………… 26 2-3-4 گام‌های اساسی تدریس مشارکتی……………….. 27 2-3-5 مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی………….. 28 2-3-6 پیش بایست‌های تدریس مشاركتی……………….. 30 2-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی……………………………………………. 31 2-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی…………………… 31 2-4-2 ضعف‌های تدریس مشارکتی…………………….. 44 2-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی.. 47 2-5-1 پژوهش‌های انجام شده در ایران………………. 47 2-5-2پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور…………. 47             مقدمه در این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است. 2-1 قسمت اول: مقدمات      2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن با شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون[1]، 2005). قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده     و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت­ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام[2]؛ به نقل از نصر و همكاران، 1382). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، 1386: 26) 10 رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی. 1- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است.       2- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است.       3- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند.       4- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، 1387: 26).   با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، 1374). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، 1385: 3). 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن نظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، 1384). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، 1377: 2). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود. [1]. Johnstone [2]. Ronsom  مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آندوره‌های تحصیلات تكمیلیروش‌های تدریسروش تدریس مشاركتینقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

  • پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز - معماری اسلامی

    پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز - معماری اسلامی دریافت پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز - معماری اسلامی پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز معماری اسلامی در 80 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx دسته بندی معماری بازدید ها 201…

  • دانلود پاورپوینت استراتژی های بازاریابی در مرحله رشد بازار ویژه شرکت پیشگام

    دانلود پاورپوینت استراتژی های بازاریابی در مرحله رشد بازار ویژه شرکت پیشگام دریافت دانلود پاورپوینت استراتژی های بازاریابی در مرحله رشد بازار ویژه شرکت پیشگام در این فایل بصورت جامع به بررسی استراتژی های بازاریابی در مرحله رشد بازار ویژه…

  • دانلود تحقیق طرح كاهش استفاده از مجازات حبس با هدف كاهش جمعیت كیفری زندان

    دانلود تحقیق طرح كاهش استفاده از مجازات حبس با هدف كاهش جمعیت كیفری زندان دریافت دانلود تحقیق طرح كاهش استفاده از مجازات حبس با هدف كاهش جمعیت كیفری زندان دسته: حقوق بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 26 کیلوبایت…

  • بررسی آنالیز آب به حساب نیامده در شبکه ها توزیع آب شهری

    بررسی آنالیز آب به حساب نیامده در شبکه ها توزیع آب شهری دریافت بررسی آنالیز آب به حساب نیامده در شبکه ها توزیع آب شهری دسته: فنی و مهندسی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 4211 کیلوبایت تعداد صفحات…

  • دانلود مقاله مبدل های نوری جریان‎

    دانلود مقاله مبدل های نوری جریان‎ دریافت دانلود مقاله مبدل های نوری جریان‎ دسته: برق و الکترونیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 1596 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 60 رای سنجش جریان تأسیسات فشار قوی و خطوط انتقال نیرو،…

  • گیف تصویری پنج نشانه و علامت حمله قلبی در زنان و مردان

    گیف تصویری پنج نشانه و علامت حمله قلبی در زنان و مردان دریافت گیف تصویری پنج نشانه و علامت حمله قلبی در زنان و مردان دسته: وکتور بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 48 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1…

  • نقشه ی زمین شناسی شهرستان لردگان

    نقشه ی زمین شناسی شهرستان لردگان دریافت نقشه ی زمین شناسی شهرستان لردگان شیپ فایل زمین شناسی شهرستان لردگان این فایل در محیط نرم افزار GIS قابل نمایش و قابل ویرایش می باشد دسته بندی جغرافیا بازدید ها 173 فرمت…

  • مقاله ترکیبی از استقرار کارکرد کیفیت و فرایند شبکه تحلیلی برای ارزیابی تحقیق توسعه مجدد شهری

    مقاله ترکیبی از استقرار کارکرد کیفیت و فرایند شبکه تحلیلی برای ارزیابی تحقیق توسعه مجدد شهری دریافت مقاله ترکیبی از استقرار کارکرد کیفیت و فرایند شبکه تحلیلی برای ارزیابی تحقیق توسعه مجدد شهری این مقاله یک چارچوب روش شناسی برای…

  • آدرس مسیرهای مهم سیستم

    آدرس مسیرهای مهم سیستم دریافت آدرس مسیرهای مهم سیستم برنامه آدرس مسیرهای مهم سیستم به زبان سی شارپ دسته بندی سی شارپ | # C بازدید ها 144 فرمت فایل rar حجم فایل 232 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 1…

  • تحقیق اصول مدیریت دولتی

    تحقیق اصول مدیریت دولتی دریافت تحقیق اصول مدیریت دولتی دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 13 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 7 مقدمهظهورسازمانهای اجتماعی وگسترش روزافزون انها یکی از خصیصه های بارز تمدن بشری است وبه این ترتیب…

  • فایل فلش فارسی G630-U20 (رام فارسی G630-U20) بیلد 164

    فایل فلش فارسی G630-U20 (رام فارسی G630-U20) بیلد 164 دریافت فایل فلش فارسی G630-U20 (رام فارسی G630-U20) بیلد 164 فایل فلش رسمی و فارسی هواوی مدل G630U20 اندروید (بدون مشکل انتن) دسته بندی هواوی | Huawei بازدید ها 491 فرمت…

  • دانلود پاورپوینت طراحی ایستگاه تقلیل فشار

    دانلود پاورپوینت طراحی ایستگاه تقلیل فشار دریافت دانلود پاورپوینت طراحی ایستگاه تقلیل فشار دسته: مهندسی شیمی بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 5053 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 19 جهت تطبیق شرایط فیزیکی گاز انتقال داده شده به مبادی مصرف…

  • اصول سرپرستی (قاطعیت در مدیریت)

    اصول سرپرستی (قاطعیت در مدیریت) دریافت اصول سرپرستی (قاطعیت در مدیریت) تئوری های مدیریتی به عنوان مجموعه ای متحول و مرتبط با شرایط اقتصادی ـ صنعتی و دگرگونیهای سیاسی ـ اجتماعی همواره به صورت بستری مناسب در ارایه روشهای كابردی…

  • پاورپوینت سازه های پوسته ای در 26 اسلاید کاملا قابل ویرایش به طور جامع همراه با شکل و تصاویر

    پاورپوینت سازه های پوسته ای در 26 اسلاید کاملا قابل ویرایش به طور جامع همراه با شکل و تصاویر دریافت پاورپوینت سازه های پوسته ای در 26 اسلاید کاملا قابل ویرایش به طور جامع همراه با شکل و تصاویر دسته:…

  • مشکلات فضانوردان در فضا و اقدامات علمی که برای رفع مشکلات - word

    مشکلات فضانوردان در فضا و اقدامات علمی که برای رفع مشکلات - word دریافت مشکلات فضانوردان در فضا و اقدامات علمی که برای رفع مشکلات - word دسته: آموزشی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 526 کیلوبایت تعداد صفحات…

  • ترجمه شده هماهنگی نقطه سفارش مجدد تامین کننده: یک مکانیزم هماهنگی برای زنجیره تامین با زمان تحویل طولانی تامین کننده

    ترجمه شده هماهنگی نقطه سفارش مجدد تامین کننده: یک مکانیزم هماهنگی برای زنجیره تامین با زمان تحویل طولانی تامین کننده دریافت ترجمه شده هماهنگی نقطه سفارش مجدد تامین کننده: یک مکانیزم هماهنگی برای زنجیره تامین با زمان تحویل طولانی تامین…

  • کد متلب برنامه بهینه سازی چند هدفه با استفاده از الگوریتم ENSES

    کد متلب برنامه بهینه سازی چند هدفه با استفاده از الگوریتم ENSES دریافت کد متلب برنامه بهینه سازی چند هدفه با استفاده از الگوریتم ENSES دسته: متلب MATLAB بازدید: 2 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 15 کیلوبایت تعداد صفحات فایل:…

  • آشنایی با رایانه

    آشنایی با رایانه دریافت آشنایی با رایانه دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 13 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 9 مقدمه انسان ، هر روزه با موفقیت های چشمگیری در زمینة علوم روبرو می شود و…

  • تحقیق دوم سیستم عامل

    تحقیق دوم سیستم عامل دریافت تحقیق دوم سیستم عامل دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 130 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 16 سیستم عامل مهمترین برنامه ای است که بر روی یک کامپیوتر اجراء می گردد…

  • پاورپوینت مدیریت عملیات ارزیابی کار و زمان

    پاورپوینت مدیریت عملیات ارزیابی کار و زمان دریافت پاورپوینت مدیریت عملیات ارزیابی کار و زمان دسته: پاورپوینت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 901 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 145 دانلود پاورپوینت مدیریت عملیات ارزیابی کار و زمان بررسی مدیریت…

  • تحقیق حسابداری منطقی

    تحقیق حسابداری منطقی دریافت تحقیق حسابداری منطقی هدف حسابداری چیست؟ در زمان تمدن های قدیمی كه تاریخچه آن ها به هزاران سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد، فعالیت های اقتصادی بسیار ساده و در جهت امرار معاش بوده،تا…

  • پیشرفت­ های انجام شده در رادار هواشناسی باند-Xپلاریمتری

    پیشرفت­ های انجام شده در رادار هواشناسی باند-Xپلاریمتری دریافت پیشرفت­ های انجام شده در رادار هواشناسی باند-Xپلاریمتری رادار هواشناسی باندXپلاریمتری دسته بندی مقالات ترجمه شده بازدید ها 39 فرمت فایل doc حجم فایل 362 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 5…

  • بررسی انكدر دوار كه انكدور محور (‌Shaft encoder)

    بررسی انكدر دوار كه انكدور محور (‌Shaft encoder) دریافت بررسی انكدر دوار كه انكدور محور (‌Shaft encoder) دسته: مکانیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 22 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 21 انكدر دوار كه انكدور محور (‌Shaft encoder) نیز…

  • بررسی جبران خسارات ناشی از نقض قرارداد

    بررسی جبران خسارات ناشی از نقض قرارداد دریافت بررسی جبران خسارات ناشی از نقض قرارداد دسته: حقوق بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 234 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 98 بی شك یكی از مهمترین مسائلی كه در تاریخ بشریت…

  • گزارش کارآموزی كارخانه فرآورده‌های گوشتی میكائیلیان

    گزارش کارآموزی كارخانه فرآورده‌های گوشتی میكائیلیان دریافت گزارش کارآموزی كارخانه فرآورده‌های گوشتی میكائیلیان گزارش کارآموزی كارخانه فرآورده‌های گوشتی میكائیلیان در 140 صفحه ورد قابل ویرایش دسته بندی کارآموزی بازدید ها 8 فرمت فایل doc حجم فایل 330 کیلو بایت تعداد…

  • دانلود شركت تجهیزات توربو كمپرسورنفت

    دانلود شركت تجهیزات توربو كمپرسورنفت دریافت دانلود شركت تجهیزات توربو كمپرسورنفت دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 27 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 44 دانلود شركت تجهیزات توربو كمپرسورنفت تحقیق شركت تجهیزات توربو كمپرسورنفت مقاله شركت تجهیزات…

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع توانمندسازی کارکنان

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع توانمندسازی کارکنان دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع توانمندسازی کارکنان مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع توانمندسازی کارکنان دسته بندی علوم انسانی بازدید ها 278 فرمت فایل docx حجم فایل…

  • آب بند و انواع آن

    آب بند و انواع آن دریافت آب بند و انواع آن دسته: عمران بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 40 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 28 آب بندها و موانعی را که بر سر راه جریان آب ایجادمی‌شود، می‌توان به…

  • پاورپوینت تحقیقات بازاریابی بین‌المللی (فصل پنجم کتاب بازاریابی بین المللی تالیف میرزا حسن حسینی)

    پاورپوینت تحقیقات بازاریابی بین‌المللی (فصل پنجم کتاب بازاریابی بین المللی تالیف میرزا حسن حسینی) دریافت پاورپوینت تحقیقات بازاریابی بین‌المللی (فصل پنجم کتاب بازاریابی بین المللی تالیف میرزا حسن حسینی) دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 620 کیلوبایت…

  • گزارش تخصصی معلمان بررسی روش های نوین تدریس در دروس پیام های آسمانی و قرآن

    گزارش تخصصی معلمان بررسی روش های نوین تدریس در دروس پیام های آسمانی و قرآن دریافت گزارش تخصصی معلمان بررسی روش های نوین تدریس در دروس پیام های آسمانی و قرآن دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل:…

  • پروتکل تکنیک روانبخشی درمانی دوسا

    پروتکل تکنیک روانبخشی درمانی دوسا دریافت پروتکل تکنیک روانبخشی درمانی دوسا پروتکل تکنیک روانبخشی درمانی دوسا دسته بندی روانشناسی بازدید ها 84 فرمت فایل docx حجم فایل 11 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 6 8,800 تومان  پروتکل تکنیک روانبخشی درمانی…

  • تحقیق با موضوع تقطیر دارای 40 صفحه

    تحقیق با موضوع تقطیر دارای 40 صفحه دریافت تحقیق با موضوع تقطیر دارای 40 صفحه دسته: شیمی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 30 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 40 تحقیق درباره تقطیر دارای 40 صفحه در قالب Word قابل…

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهش سیستم های هزینه یابی نوین(ابزارهای نوین در مدیریت هزینه)

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش سیستم های هزینه یابی نوین(ابزارهای نوین در مدیریت هزینه) دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش سیستم های هزینه یابی نوین(ابزارهای نوین در مدیریت هزینه) دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 64…

  • دانلود پاورپوینت تكثیر مصنوعی ماهیان خاویاری 20 اسلاید

    دانلود پاورپوینت تكثیر مصنوعی ماهیان خاویاری 20 اسلاید دریافت دانلود پاورپوینت تكثیر مصنوعی ماهیان خاویاری 20 اسلاید دسته: عمومی بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 452 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 20 دانلود تكثیر مصنوعی ماهیان خاویاری 20 اسلاید تحقیق…

  • بهره گیری از انرژیهای نو(مهندسی برق قدرت)

    بهره گیری از انرژیهای نو(مهندسی برق قدرت) دریافت بهره گیری از انرژیهای نو(مهندسی برق قدرت) بهره گیری از انرژیهای نو دسته بندی برق بازدید ها 135 فرمت فایل zip حجم فایل 596 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 15 8,800 تومان…