مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

دریافت

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی
دسته بندی
علوم انسانی
بازدید ها

21
فرمت فایل

docx
حجم فایل

148 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل

56

20,900 تومان
مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق توضیحات نظری کامل در مورد متغیر رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA) نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc قسمتی از متن مبانی نظری مقدمه    92-1 بخش اول: مقدمات    102-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن    102-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن    122-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی    132-2 بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی    152-2-1 روش تدریس سخنرانی    162-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ    172-2-3 روش تدریس حل مسئله    182-2-4 روش تدریس مباحثه    192-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی    202-3-1 تعریف تدریس مشارکتی    212-3-2 اشكال متفاوت تدریس مشاركتی    232-3-3 متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی    262-3-4 گام‌های اساسی تدریس مشارکتی    272-3-5 مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی    282-3-6 پیش بایست‌های تدریس مشاركتی    302-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی    312-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی    312-4-2 ضعف‌های تدریس مشارکتی    442-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی    472-5-1 پژوهش‌های انجام شده در ایران    472-5-2پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور    47مقدمهدر این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است.  2-1 قسمت اول: مقدمات2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آنبا شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون ، 2005). قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت¬ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام ؛ به نقل از نصر و همكاران، 1382). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، 1386: 26) 10 رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی. 1- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است. 2- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است. 3- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند. 4- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، 1387: 26). با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، 1374). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، 1385: 3). 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آننظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، 1384). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، 1377: 2). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود. مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی، اهمیت تدریس در آموزش عالی، روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی  مقدمه……………………………………….. 9 2-1 بخش اول: مقدمات…………………………… 10      2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن…………………. 10 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن…………………. 12 2-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی………………… 13 2-2 بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی……. 15 2-2-1 روش تدریس سخنرانی……………………….. 16 2-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ……………………. 17 2-2-3 روش تدریس حل مسئله………………………. 18 2-2-4 روش تدریس مباحثه………………………… 19 2-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی………….. 20 2-3-1 تعریف تدریس مشارکتی……………………… 21 2-3-2 اشكال متفاوت تدریس مشاركتی……………….. 23 2-3-3 متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی………… 26 2-3-4 گام‌های اساسی تدریس مشارکتی……………….. 27 2-3-5 مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی………….. 28 2-3-6 پیش بایست‌های تدریس مشاركتی……………….. 30 2-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی……………………………………………. 31 2-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی…………………… 31 2-4-2 ضعف‌های تدریس مشارکتی…………………….. 44 2-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی.. 47 2-5-1 پژوهش‌های انجام شده در ایران………………. 47 2-5-2پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور…………. 47             مقدمه در این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است. 2-1 قسمت اول: مقدمات      2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن با شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون[1]، 2005). قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده     و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت­ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام[2]؛ به نقل از نصر و همكاران، 1382). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، 1386: 26) 10 رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی. 1- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است.       2- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است.       3- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند.       4- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، 1387: 26).   با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، 1374). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، 1385: 3). 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن نظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، 1384). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، 1377: 2). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود. [1]. Johnstone [2]. Ronsom  مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آندوره‌های تحصیلات تكمیلیروش‌های تدریسروش تدریس مشاركتینقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

  • بازی های بومی ومحلی آذربایجان شرقی

    بازی های بومی ومحلی آذربایجان شرقی دریافت بازی های بومی ومحلی آذربایجان شرقی بازی های بومی محلی ایران 23 بازی توضیحات و نحوه اجرای بازیبحث های ورزشی و اهداف اجتماعی و فرهنگی بازی در 61 صفحه وورد قابل ویرایش مناسب…

  • پاورپوینت زندگی نامه نورمن فاستر

    پاورپوینت زندگی نامه نورمن فاستر دریافت پاورپوینت زندگی نامه نورمن فاستر فایل مورد نظر بصورت پاورپوینت و در 19اسلاید درباره زندگی نامه معمار نامی نورمن فاستر تهیه شده است دسته بندی معماری بازدید ها 122 فرمت فایل rar حجم فایل…

  • پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ)

    پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) دریافت پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) دسته: پرسشنامه بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 16 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 5 پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) قیمت فایل فقط 9,900 تومان پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا…

  • مبانی نظری و پیشینه اخلاق کار و تعهد سازمانی

    مبانی نظری و پیشینه اخلاق کار و تعهد سازمانی دریافت مبانی نظری و پیشینه اخلاق کار و تعهد سازمانی دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 73 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 42 مبانی نظری و پیشینه اخلاق کار…

  • پاورپوینت استراتژی های رقابتی و تکنیکهای تحلیل صنعت و رقبا

    پاورپوینت استراتژی های رقابتی و تکنیکهای تحلیل صنعت و رقبا دریافت پاورپوینت استراتژی های رقابتی و تکنیکهای تحلیل صنعت و رقبا دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 1343 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 152 دانلود پاورپوینت با موضوع…

  • فایل پاورپوینت کم خونی ناشی از فقر آهن و سایر کم خونی های تغذیه ایی

    فایل پاورپوینت کم خونی ناشی از فقر آهن و سایر کم خونی های تغذیه ایی دریافت فایل پاورپوینت کم خونی ناشی از فقر آهن و سایر کم خونی های تغذیه ایی دسته: علوم پزشکی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم…

  • تحقیق تاریخچه لرستان

    تحقیق تاریخچه لرستان دریافت تحقیق تاریخچه لرستان تاریـخ لرستــان لرستان پیش از تاریخ بنا به عقیده بسیاری از باستان شناسان، لرستان از چهل هزار سال پیش به وسیله اقوامی كه به علت نداشتن خط هویت آنها ناشناخته مانده، مسكون بوده…

  • پاورپوینت خودروهای هیبریدی

    پاورپوینت خودروهای هیبریدی دریافت پاورپوینت خودروهای هیبریدی دسته: پاورپوینت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 2171 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 62 دانلود پاورپوینت خودروهای هیبریدی بررسی خودروهای هیبریدی پاورپوینت جامع و کامل خودروهای هیبریدی کاملترین پاورپوینت خودروهای هیبریدی پکیج…

  • دانلود تحقیق آشنایی با سیستم ایربگ 15ص

    دانلود تحقیق آشنایی با سیستم ایربگ 15ص دریافت دانلود تحقیق آشنایی با سیستم ایربگ 15ص دسته: مکانیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 14 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 18 دانلود آشنایی با سیستم ایربگ 15ص تحقیق آشنایی با سیستم…

  • دانلود تحقیق وضعیت حقوقی معاملات معارض با قرار داد تعهد به فروش عین معین 54 ص

    دانلود تحقیق وضعیت حقوقی معاملات معارض با قرار داد تعهد به فروش عین معین 54 ص دریافت دانلود تحقیق وضعیت حقوقی معاملات معارض با قرار داد تعهد به فروش عین معین 54 ص دسته: حقوق بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip…

  • جزوه تایپ شده، رنگی و مصور "ترجمه متون و قواعد عربی اول دبیرستان"

    جزوه تایپ شده، رنگی و مصور "ترجمه متون و قواعد عربی اول دبیرستان" دریافت جزوه تایپ شده، رنگی و مصور "ترجمه متون و قواعد عربی اول دبیرستان" دسته: زبان های خارجی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 5997 کیلوبایت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهزیستی روان‌شناختی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهزیستی روان‌شناختی دریافت مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهزیستی روان‌شناختی دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 34 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 30 مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهزیستی روان‌شناختی قیمت فایل فقط…

  • پژوهش از جمهوری تا سلطنت

    پژوهش از جمهوری تا سلطنت دریافت پژوهش از جمهوری تا سلطنت دسته: تاریخ و ادبیات بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 18 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 15 در خلال نغمة جمهوری در ایران، اروپائیان و عده ای دیگر در…

  • مقاله ارسال هوشمند منابع نیرو برای سیستم های قدرت الکتریکی تجدید ساختار شده

    مقاله ارسال هوشمند منابع نیرو برای سیستم های قدرت الکتریکی تجدید ساختار شده دریافت مقاله ارسال هوشمند منابع نیرو برای سیستم های قدرت الکتریکی تجدید ساختار شده مقاله ارسال هوشمند منابع نیرو برای سیستم های قدرت الکتریکی تجدید ساختار شده…

  • طرح گاو هلشتاین 100 رأسی

    طرح گاو هلشتاین 100 رأسی دریافت طرح گاو هلشتاین 100 رأسی دسته: کشاورزی و زراعت بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 19 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 10 شركت سه گل مشهد در نظر دارد برای ایجاد طرحی كه عبارت…

  • ترجمه مقاله "روشهای MCMC برای مدل های امیخته خطی تعمیم یافته چند-پاسخی: بسته MCMCglmm "

    ترجمه مقاله "روشهای MCMC برای مدل های امیخته خطی تعمیم یافته چند-پاسخی: بسته MCMCglmm " دریافت ترجمه مقاله "روشهای MCMC برای مدل های امیخته خطی تعمیم یافته چند-پاسخی: بسته MCMCglmm " دسته: آمار بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل:…

  • پاورپوینت یادگیری دربارۀ ریسک و بازده حاصل از سوابق تاریخی

    پاورپوینت یادگیری دربارۀ ریسک و بازده حاصل از سوابق تاریخی دریافت پاورپوینت یادگیری دربارۀ ریسک و بازده حاصل از سوابق تاریخی دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با عنوان یادگیری دربارۀ ریسک و بازده حاصل از سوابق تاریخی در حجم 52 اسلاید…

  • پاورپوینت روش تدوین برنامه کسب و کار Business Plan

    پاورپوینت روش تدوین برنامه کسب و کار Business Plan دریافت پاورپوینت روش تدوین برنامه کسب و کار Business Plan دسته: پاورپوینت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 411 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 63 دانلود پاورپوینت روش تدوین برنامه کسب…

  • بررسی آبزیان سد 15 خرداد

    بررسی آبزیان سد 15 خرداد دریافت بررسی آبزیان سد 15 خرداد دسته: شیلات بازدید: 2 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 40 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 81 هدف از بررسی و مطالعه آبزیان رودخانه و منابع آبی شناسایی استعدادهاست كه یكی…

  • طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی تولید كارتن، بسته بندی و چاپ مقوا

    طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی تولید كارتن، بسته بندی و چاپ مقوا دریافت طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی تولید كارتن، بسته بندی و چاپ مقوا در تولید كارتن از ورق آماده ، ابتدا ورق مناسب با…

  • گزارش كارآموزی در صنایع كارخانه كاشی خزر

    گزارش كارآموزی در صنایع كارخانه كاشی خزر دریافت گزارش كارآموزی در صنایع كارخانه كاشی خزر دسته: گزارش کارآموزی و کارورزی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 27 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 35 گزارش كارآموزی در صنایع كاشی خزر در…

  • بررسی شبکه های کامپیوتری

    بررسی شبکه های کامپیوتری دریافت بررسی شبکه های کامپیوتری دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 1274 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 270 بررسی شبکه های کامپیوتری قیمت فایل فقط 18,700 تومان بررسی شبکه های کامپیوتری شبكه…

  • دانلود پاورپوینت اطلاعات کامل درباره حجامت

    دانلود پاورپوینت اطلاعات کامل درباره حجامت دریافت دانلود پاورپوینت اطلاعات کامل درباره حجامت پاورپوینت مرجع کامل اطلاعات درباره حجامت در 25 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx دسته بندی پزشکی بازدید ها 219 فرمت فایل pptx حجم فایل…

  • دانلود فایل ورد Word دفاع در برابر حملات سیاه چاله در شبکه های موردی سیار با استفاده از سیستم ایمنی مصنوعی

    دانلود فایل ورد Word دفاع در برابر حملات سیاه چاله در شبکه های موردی سیار با استفاده از سیستم ایمنی مصنوعی دریافت دانلود فایل ورد Word دفاع در برابر حملات سیاه چاله در شبکه های موردی سیار با استفاده از…

  • پاورپوینت آشنایی با حسابداری مدیریت

    پاورپوینت آشنایی با حسابداری مدیریت دریافت پاورپوینت آشنایی با حسابداری مدیریت دسته: حسابداری بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 564 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 26 دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با عنوان آشنایی با حسابداری مدیریت در حجم 26 اسلاید…

  • جزوه دینامیک ماشینها

    جزوه دینامیک ماشینها دریافت جزوه دینامیک ماشینها دسته: جزوه های درسی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 8716 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 107 جزوه دینامیک ماشینها قیمت فایل فقط 11,000 تومان جزوه دینامیک ماشینها قیمت فایل فقط 11,000 تومان…

  • مبانی نظری و پیشینه سلامت روانی و رضایت جنسی

    مبانی نظری و پیشینه سلامت روانی و رضایت جنسی دریافت مبانی نظری و پیشینه سلامت روانی و رضایت جنسی دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 95 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 28 مبانی نظری و…

  • نحوه تنظیم وکالت نامه

    نحوه تنظیم وکالت نامه دریافت نحوه تنظیم وکالت نامه دسته: حقوق بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 342 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 2 نحوه تنظیم وکالت نامه قیمت فایل فقط 7,700 تومان نحوه تنظیم وکالت نامه قیمت فایل فقط…

  • آموزش کامل اکسل

    آموزش کامل اکسل دریافت آموزش کامل اکسل دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 117 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 46 دوره ی آموزشی Excel 2000 چهارمین مهارت از استاندارد ICDL می باشد Excel یک نرم افزار…

  • بررسی تعمیرگاه ایران ناسیونال

    بررسی تعمیرگاه ایران ناسیونال دریافت بررسی تعمیرگاه ایران ناسیونال دسته: مکانیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 24 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 43 ایران خودرو یا ایران ناسیونال سابق ابتدا در اوایل دهه 40 با ورود كلیه قطعات از…

  • پروپوزال آماده سس مایونز

    پروپوزال آماده سس مایونز دریافت پروپوزال آماده سس مایونز دانلود پروپوزال تکمیل شده صنایع غذایی با عنوان سس مایونز دسته بندی کشاورزی بازدید ها 99 فرمت فایل zip حجم فایل 101 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 30 25,300 تومان شامل…

  • هنر معماری، تاریخچه معماری و سبکهای مربوط به معماری

    هنر معماری، تاریخچه معماری و سبکهای مربوط به معماری دریافت هنر معماری، تاریخچه معماری و سبکهای مربوط به معماری دسته: هنر و گرافیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 38 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 68 تحقیقی كه پیش روی…

  • تحقیق فاز اول هدفمندی یارانه ها و بررسی عملکرد آن در صنعت سیمان

    تحقیق فاز اول هدفمندی یارانه ها و بررسی عملکرد آن در صنعت سیمان دریافت تحقیق فاز اول هدفمندی یارانه ها و بررسی عملکرد آن در صنعت سیمان اهمیت موضوع هدفمندی یارانه ها و تحت تاثیر قرار دادن شرایط صنعت سیمان…

  • رابطة بین شیوه های فرزندپروری، با مكان كنترل در دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی منطقه انگوت

    رابطة بین شیوه های فرزندپروری، با مكان كنترل در دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی منطقه انگوت دریافت رابطة بین شیوه های فرزندپروری، با مكان كنترل در دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی منطقه انگوت دسته: علوم اجتماعی بازدید: 1…

  • حسابداری مالیات بر ارزش افزوده

    حسابداری مالیات بر ارزش افزوده دریافت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آنرا پرداخت نمایند تا توانائی‌های جایگزینی این…