گزارش کاراموزی مركز تحقیقات ایران خودرو

گزارش کاراموزی مركز تحقیقات ایران خودرو

دریافت

گزارش کاراموزی مركز تحقیقات ایران خودرو گزارش کاراموزی مركز تحقیقات ایران خودرو در 62 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی
کارآموزی
بازدید ها

127
فرمت فایل

doc
حجم فایل

124 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل

62

9,900 تومان
گزارش کاراموزی مركز تحقیقات ایران خودرو در 62 صفحه ورد قابل ویرایش فهرست مطالبعناوین                                                                                                  صفحهمقدمه                                                                                                      1اهم ویژگیهای صنعت خودرو                                                            3واحد مهندسی خودرو                                                                                   3واحد CNG                                                                                             5برسی عملکرد آلایندگی، مصرف سوخت در انواع مختلف خودروهای گاز طبیعی سوز      5خودروهای گاز طبیعی سوز                                                                            6رفتارهای موتورهای گازسوزاشتعال جرقه ای                                                      7موتورهای گازسوز دوسوختی توام                                                                   9نتیجه گیری                                                                                              10  جدول (1)                                                                                                          12          وضعیت صنعت خودرو در ایران                                                                     13-صنعت خودرو قبل از انقلاب                                                                       13-صنعت خودرو پس از پیروزی انقلاب                                                            14تولید در سال 1379                                                                                  16وضعیت صنعت قطعه سازی                                                                          17      واحد بدنه سازی( بخش لیزر)                                                                           18         طرز کار دستگاه                                                                                        19         انواع لیزر                                                                                                 20         دی اکسید کربن                                                                                         20         اصول عملیات                                                                                           20         مشخصات بازده لیزرهای دی اکسید کربن مشخصات زمانی                      20                                                                                                                                                            مشخصات مکانی                                                                                               21         انواع قابل استفاده                                                                                       21         آزمایشگاه تست DSD                                                                                  22         تست ترمز                                                                                                22         مجموعه تست های Subjective ترمز                                                          23         مجموعه تست های Objective                                                                   23         مجموعه تست های Subjective ترمز دستی                                                   23      آزمون سواری و خوش فرمانی                                  (Ride and Handing)    24         قابلیت ها                                                                                               24    مشخصات                                                                                                     26         آزمون شبیه سازی جاده (4-Poster)          تست های دوام خودروی كامل بر روی جاده          تست (PRD)                                                                                        28         تست (CARDUR 1)                                                                            28         تست (CARDUR 2)                                                                                     29         تست های اجزای سیستم های دینامیكی خودرو                                                       29         تست های دوام                                                                                        29         تست های مشخصات                                                                                       30         منحنی های مشخصه كمك فنر                                                                           30         آزمایشگاه تست NVH                                                                                  31       اندازه گیری Objective و آنالیز صدا  ابلیتها                                                       32       آنالیز كیفیت صدا                                                                                                33         ویژگی ها                                                                                                    33         اندازه گیری صدای عبور خودرو (Pass-by)                                                      34         ویژگیها                                                                                                       34         تست مودال                                                                                                 34         مدل سازی                                                                                                  35        ضبط اطلاعات                                                                                              35        تجزیه و تحلیل                                                                                        35        ویژگی ها                                                                                                       36        ارزیابی حسی صدا و ارتعاشات خودرو                                                                  36       حوزه كاربردی تست های Subjective                                                               36       ویژگی ها                                                                                                      36       اندازه گیری صدا و ارتعاشات درون خودرو                                                            37       شرایط تست                                                                                                   37       توانمندی                                                                                                      38       ویژگی ها                                                                                                     38       آزمایشگاه تست ESE                                                                                   39       اندازه گیری مصرف سوخت                                                                               39       اندازه گیری افت های مجموعه انتقال قدرت                                                            40       تست ارزیابی سیستم تهویه خودرو                                                                       41       مشكلات صنعت خودرو ایران و راهكارهای مناسب                                                 42        برنامه های آتی صنعت خودرو ایران                                                                   43        نوآوریها در صنعت خودروسازی                                                                       44        – سیستم بالش ایمنی هوا (Air bag)                                                               44        – كنترل كروز (CRUISE)                                                                           44        – موتورهای چند سوپاپه (Multi vavle engine)                                            45        – مركز كنترل الكترونیكی (ECU)                                                                  45        – سیستمهای پیشگیری از تصادم                                                                      45        – نمایشگر فشار تایرها                                                                                  46        – دزدگیر الكترونیك                                                                                      46        – سیستم كمكهای تصمیم گیری راننده (DECISION AIDS)                            46        – سیستم اطلاعات راهنمای خودرو                                                                    46        – آینه های هشدار دهنده                                                                                 47        – آنتنهای چند منظوره                                                                                    47        – سیستم موقعیت یابی جهان                                                                             47        – سیستم ترمز  ABS یا سیستم ضد بلوكه ترمز                                                   48        – سیستم احتراق الكترونیكی                                                                            48        – سنسورهای اعلام پنچری                                                                              49       – سیستم فرمان الکترونبکی                                                                             49                  – سیستم هوشمند جدید بنز                                                                             49       – موترونیك                                                                                                     50       – سیستم پایداری حركت در پیچ ها (Electronic stability program)                 50       – مبدل كاتالیتیك (Catalytic converter)                                                      50       – سایر سیستمهای جدید در صنعت خودرو                                                               51مقدمهاز دیدگاه کارشناسان دو دهه پایانی قرن بیستم سالهای شگفتی و زمان یکه تازی فن آوری در عرصه های گوناگون حیات بشری لقب گرفته و اکنون در اغاز هزاره سوم میلادی شرایط جهان به گونه ای است که بیش بینی می گردد دگرگونی شیوه های تولید کالا و ارائه خدمات  چهره زندگی را متحول خواهد کرد.بخش عمده ای از تحولات یاد شده در صنعت تجلی یافته است و گروه های مختلف صنعتی از جمله صنعت خودرو سازی به نحوی متاثر از این فرایند  پویا بوده اند و رقابت در زمینه کسب بازارهای جدید حفظ بازار و مشتری موجود بدون آنها امکان پذیر نمی باشد.تولید خودرو و فعالیتهای صنعتی وابسته به آن در زمره گسترده ترین و پرسودترین فعالیتهای صنعتی- اقتصادی قرار دارند. صنعت خودرو از جمله صنایع مهم و تاثیر گذار در سرنوشت اقتصادی کشورهاست. پس از جنگ جهانی دوم رشد مثبت تولید خودرو بخصوص خودروهای سواری افزایش یافته ودر سالهای اخیر شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه بوده ایم. به همین دلیل بازار خودرو از رونق بسیار خوبی بهره مند شده و به لحاظ اهمیت آن در رده صنایع اساسی و زیر بنائی طبقه بندی شده و همواره مورد حمایت و تشویق دولتها قرار گرفته است.این صنعت  سهم بالایی از تولید ناخالص ملی کشورهای توسعه یافته را به خود اختصاص می دهد. بطور مثال در امریکا  اروپای غربی و ژاپن به ترتیب 7/ 14 درصد  2/10 درصد و4/9 درصد مجموع تولیدات صنعتی به این صنعت اختصاص دارد.خودرو سازی به دلیل ماهیت ویژه خود با شمار زیادی از صنایع نظیر فلزی  ریخته گری  ماشین سازی شیمیایی  الکترونیک و رایانه  نساجی  غیر فلزی در ارتباط است و به سهم خود باعث شتاب تحرک و توسعه این صنایع بوده و ضمن ایجاد ارزش افزوده مناسب درصد بالایی اشتغال در جامعه ایجاد میکند.هر کشوری که دارای صنعت قدرتمند و مستقل خودرو سازی باشد  در بیشتر بخشهای صنعتی از وضعیت مطلوبی برخوردار است. لذا صنایع خودرو و قطعه سازی کشور در صددند با گسترش عرصه فعالیت های خود جایگاه خود را در اقتصاد داخلی و بین المللی پیدا نموده  با بالندگی و پویایی خود روند توسعه اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار دهند.در این گزارش کار سعی برآان داریم به طور اجمالی به ارائه تاریخچه خودرو ، بیان ویژگی های این صنعت و گزارش از واحدهای مهم مرکز تحقیقات ایران خودرو بپردازیم.شرکت ایران خودرو یک شرکت بسیار بزرگ ومجهز درصنعت خودرو سازی کشورمی باشد وهمچنین دارای کادری مجرب و متخصص است.شرکت از بخشهای مختلفی تشکیل یافته است.بخشهائی در ارتباط با نیروی انسانی مرکز تحقیقات وطراحی  و بخشهای تولیدی وکارگاهی و…مرکز وهسته مطالعات وتست وآزمایشات شرکت مرکزتحقیقات (R&D) می باشد.برای تولید یک محصول جدید ابتدا باید محصول تعریف شود این تعریف که شامل خصوصیات مختلفی است که باید محصول داشته باشد از طرف مدیریت شرکت که نماینده مشتری است انجام می شود.این تعریف به واحد مهندسی خودرو که جزئی ازمرکز تحقیقات است می رود تا با همکاری مستقیم مرکزمطالعات استراتژیک (portfolio vehicle outline)pvoمحصول تهیه وتدوین شود. سپس این طرح به مجری پروره داده شده ودرقالب چند پروره از قبیل استایل وطراحی بدنه وطراحی تزئینات وقوای محرکه و واحد ساخت نمونه فرستاده می شود تا قسمتهای مختلف آن طراحی شده ونمونه ای از آن ساخته شود وبعد از تستهای بسیار و برطرف کردن مشکلات آن و پس از تائید نهائی مدرک (engineering sign off)که یک مدرک معتبر جهت تائید طراحی محصول وسیستمهای آن در فازهای مختلف طراحی و تکوین برمبنای برنامه ارزیابی طراحی(design verification plan)DVPاست تدوین می شود.این گزارش کار شامل گزارشی از واحدهای مختلف مرکز تحقیقات ایران خودرو میباشد.مهمترین این واحدها واحد مهندسی خودرو  واحدCNG   واحد لیزر نمونه سازی  واحد نمونه سازی سریع و آزمایشات تست می باشد. هم ویژگیهای صنعت خودرو-         تولید بیش از 50 میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو در سال 2000 میلادی-         ایجاد اشتغال برای بیش از 100 میلیون نفر در سراسر جهان-         از هر ده شغل صنعتی در جهان یک شغل آن به صنعت خودرو اختصاص دارد.-         رده اول در بخش صنعت و رده دوم در اقتصاد جهان پس از بانکها-         ادغام تولیدکنندگان بزرگ خودرو و سازندگان قطعات خودرو و در نهایت شکل گیریشبکه تولید  بهره گیری از ظرفیت خالی و سرمایه گذاری در توسعه محصول.-         ارتباط گسترده و تنگاتنگ صنعت خودرو با سایر گروههای صنعتی از قبیل فلزی  ریخته گری  ماشین سازی  شیمیایی  الکترونیک و رایانه  نساجی غیر فلزی سهم عمده در ارزش افزوده بخش صنعت واحد مهندسی خودرواداره کل مهندسی خودرو به منظور حصول اطمینان از هماهنگ بودن تحقیق های طراحی و توسعه محصول با اهداف تعریف شده  مستقیما زیر نظر معاونت طراحی و توسعه محصولات جدید NPD   تشکیل شده است. اهم وظایف این اداره کل در قالب موارد زیر امده است.     1.     همکاری مستقیم با مرکز مطالعات استراتزیک در راستای تهیه و تدوین portfolio vehicle outline) ) PVO برای محصولات جدید مورد نظر.    2.     تعریف تحقیق های طراحی و توسعه جدید در قالب فرمهای استاندارد شده در سطح مرکز NPD.    3.     جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در خصوص الزامات قانونی legislation هر یک از بازارهای هدف و بروز نگه داشتن این اطلاعات برای ارائه به تحقیق های طراحی و توسعه و نظارت بر درست انتخاب شدن این الزامات قانونی دراین تحقیق ها    4.     جمع آوری اطلاعات لازم در مورد ویژگی های خاص و یا امکانات خاص از محصولات رقیب به منظور بوجود اوردن امکان ارزیابی محصولات جدید شرکت با دیگر رقبا .    5.     اعمال نظارت بر روی مدرک features list تهیه شده توسط تحقیق های طراحی وتوسعه محصول جد ید به منظور حصول اطمینان از رعایت کلیه خواسته های تعریف محصول و در نهایت تایید این مدرک جهت انتشار.    6.     انجام فاز هدف گذاری خرد ( فاز target setting ) هر یک از تحقیق ها  به منظور حصول اطمینان از همراستایی این اهداف خرد با اهداف کلی تحقیق های طراحی و توسعه محصولات جدید.    7.     تهیه لیست اقلام تست های مورد نیاز برای فازهای توسعه و تایید محصولات جدید.    8.     اعمال نظارت بر روی مدرک (design verification plan ) DVP تهیه شده توسط هر یک از تحقیق ها  به منظور حصول اطمینان از صحت ان و در نهایت تایید این مدرک.    9.     اعمال نظارت بر روی PDS ها و SPDS های محصول  به منظور حصول اطمینان از انطباق و هماهنگی این مدارک با نیازمندی های تحقیق های مرتبط و در نهایت تایید این مدارک جهت انتشار.    10.           حصول اطممینان از صحت انجام تست های  Validation Development  & محصولات جدید. به همین منظور در کلیه تحقیق ها هماهنگی های لازم برای انجام تست ها با مراکز تست از طریق واحد مهندسی خودرو صورت می بذیرد.    11.           انجام هماهنگی های لازم جهت اخذ type approvai محصولات جدید.    12.           حصول اطمینان ازتحقق یافتن کلیه اهداف تحقیق در قالب engineering sign off    13.           اعمال نظارت مورد نیاز برای حصول اطمینان از روند صحیح تحقیق های تعریف شده با درنظر گرفتن خروجی های بروزه ها در قالب gateway  های مشخص    14.           ارائه بازخورهای لازم به ریاست مرکز در مقاطع زمانی مشخص به منظور تصمیم گیری برروی روند تحقیق.    15.           اعمال نظارت بر هماهنگی و همراستایی تحقیق های سیستمی با تحقیق های طراحی و توسعه محصول جدید.   واحد CNGبا توجه به اینکه در کشور ما دسترسی به گاز طبیعی ارزان قیمت امکان پذیر است لذا از نظر اقتصادی نیز توسعه این سوخت جهت مصرف ان در خودروها قابل بررسی خواهد بود. وجود منابع و میادین گازی مختلف در کشور باعث می شود که در این ثروت خدادادی بهتر و بیشتر استفاده نمائیم. اغلب میادین گازی کشور غنی بوده و تا 90% دست نخورده باقی مانده است.این واحد مرکز تحقیقات ایران خودرو به تحقیق در این مورد می پردازد و در نظر دارد خودروهای تولیدی خود را طوری طراحی کند که با این سوخت نیز بتواند حرکت کند.در گزارش از این واحد به دو تحقیق ای که در حال انجام است یعنی بررسی عملکرد  آلایندگی و معرف سوخت در انواع مختلف خودروهای گاز طبیعی سوز و بررسی عملکرد حلقه ی نشیمنگاهی چدن آلیازی در بهبود کارآیی موتور گازسوز CNG. برسی عملکرد, آلایندگی, مصرف سوخت در انواع مختلف خودروهای گاز طبیعی سوزوجود اختلاف در فرمول شیمیائی  خواص فیزیکی و رفتار احتراقی بین سوخت گاز طبیعی و سوختهای هیدروکربنی مایع باعث میشود که عملکرد و آلایندگی و مصرف سوخت کاملا متفاوتی در موتورهای احتراق داخلی بوجود آید. بالا بودن عدد اکتان این سوخت باعث می شود تا راندمان حرارتی وقابلیت کاردهی سیکل ترمودینامیکی حاکم بر موتور افزایش یابد. از طرف دیگر گازی شکل بودن و اشغال حجم زیاد وهمچنین پائین بودن سرعت پیشروی شعله در مخلوط باعث کاهش فشار میانگین موثر ترمزی در طی سیکل و به منبع آن توان تولید شده می گردد.با استفاده از مطالعات  تحقیقات و تجربیات صورت گرفته  اثر پارامترهای مهم در عملکرد و آلایندگی موتور شامل نسبت تراکم  زاویه جرقه  نسبت هوا به سوخت مورد بحث و بررسی کامل قرار می گیرد. همچنین اهمیت تنظیم مجموعه سوخت رسانی گاز طبیعی با بررسی اثر آن بر روی عملکرد و آلایندگی موتور اشاره می گردد.در انتها به استفاده از گاز طبیعی در موتورهای دیزلی و اثر آن بر روی پارامترهای عملکرد  آلایندگی و مصرف سوخت به تفصیل پرداخته می شود.خودروهای گاز طبیعی سوزتقسیم بندی خودروهای گاز طبیعی سوز براساس مجموعه سوخت رسانی و جرقه آنها در موتورهای درونسوز صورت می گیرد. بر این اساس این خودروها شامل دو گانه سوز (Bi-Fuel) صد در صد گاز سوز(Dedicated) و دوسوخته ی توام(Dual Fuel) میباشد . دو مورد اول در موتورهای اشتعال جرقه ای و مورد سوم در موتورهای اشتعال تراکمی کاربرد دارند .این خودروها معمولا با اضافه نمودن تجهیزات اضافی مثل مخزن و لوله کشی گاز و تنظیم کننده ی فشار(رگلا تور) و شیرهای برقی و اطمینان و آمیزنده (میکسر) یا افشانه ها (انژکتور) و…  در خارج از کارخانه تولید خودرو آمده میگردند. مجموعه های دو سوختی توام دارای ملاحظات ویژه ای به خاطر احتراق همزمان دو سوخت بوده و معمولا سیستم کنترل این موتورها پیچیده گی خاصی دارد. در مجموعه ی دو سوختی توام گاز از طریق یک آمیزنده یا افشانه ها وارد هوای ورودی و سپس وارد سیلندر می گردد. معمولا در این مجموعه ها قسمت اعظم انرژی توسط گاز تامین شده و گازوئیل به عنوان سوخت آتشزا عمل میکند. جهت دستیابی به بهترین نقاط عملکرد تنظیم و کنترل نسبت گاز اهمیت زیادی خواهد داشت. جهت بهره گیری از مزایای نسبی سوختگاز طبیعی در مقایسه با سوخت های هیدروکربنی طراحی موتور از ابتدا بر اساس سوخت گاز بهترین روش خواهد بود. و این موتورها که صد در صد گاز سوز می باشند دارای راندمان بهتر و افت عملکرد بسیار پایین خواهد بود.وجود تفاوتهای بنیادی و اساسی در خواص فیزیکی و شیمیایی و ماهیت احتراقی این گاز باعث عملکرد و آلایند گی ومصرف سوخت متمایزی در مقایسه با سوخت های هیدروکربنی مایع میشود.در جدول (1) یک مقایسه کامل از عوامل یا خواص و همچنین بیامد یا ضرورت آنها برای این سوخت در موتور آورده شده است. سرعت شعله با فشار تغییر میکند. همانطور که ملاحظه می شود برای فشار های کمتر از 4.3bar  سرعت شعله آرام متان بیشتر از بنزین وبرای فشارهای بالاتر از آن کمتر می باشد. در شرایط واقعی عملکردی موتور نیز احتراق عملا در فشارهای بالاتر از این مقدار صورت می گیرد. لذا برای احتراق در موتور سرعت شعله متان کمتر از بنزین می باشد. دمای مخلوط نیز روی سرعت شعله اثر میگذارد بطوریکه با افزایش دمای مخلوط سرعت شعله نیز افزایش می یابد. یکی دیگر از خواص این سوخت تاخیر در اشتعال آن می باشد. اساسا تاخیر شیمیایی گاز طبیعی بعلت تقارن و پایداری نسبی مولکول متان بیشتر از بنزین می باشد. اما تاخیر فیزیکی آنها به دلیل کمتر بودن آن بسیار ناچیز(تقریبا صفر) است. لذا به دلیل کمتر بودن سرعت شعله گاز طبیعی طول دوره احتراق آن به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این مسئله ضمن آنکه نیاز به زاویه( اوانس) بیشتری را برای جرقه در پی خواهد داشت باعث افزایش دما واتلافات حرارتی بیشتر و همچنین تولید اکسیدهای نیتروژن خواهد شد. طول دوره ی احتراق به دور موتور و نسبت هوا به سوخت و همچنین بار موتور بستگی دارد. نتایج تجربی برای موتورهای گاز سوز نشان می دهد که حداکثر گشتاور( MBT ) برای موتور وقتی بدست می آید که نقطه ی وسط احتراق 10 درجه بعد از نقطه ی مرگ بالا قرار گیرد.برای کاهش اثرات منفی مربوط به طولانی تر بودن طول دوره احتراق لازم است تا حد امکان سرعت شعله افزایش و تایر در اشتعال کاهش یابد. به همین منظور در موتورهای گازسوز دو راه پیشنهاد می شود که عبارتند از :1-  بهبود الگوی جریان ورودی به محفظه ی احتراق و افزایش سرعت شعله با اعمال آشفتگی (Turbulence ) بهینه در جریان.2-  کاهش تاخیر در اشتعال با بکار گیری مجموعه های جرقه ی بر انرژی.  -صنعت خودرو پس از بیروزی انقلاب  پس از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت صنعت خودرو در دو مقطع زمانی قبل از سال 1371 و بعد از آن قابل توجه می باشد. تا قبل از سال 1371نظام برنامه ریزی متمرکز دولتی بر فعالیت های اقتصادی حاکم بوده و دولت به دلایل مختلف از جمله بحرانهای ناشی از جنگ خود عهده دار اتخاذ تصمیمات استراتژیک در سطوح مختلف بوده است.در این دوره در سطح شرکتهای خودروساز برنامه ریزی استراتژیک وجود نداشته و وزارت صنایع سنگین و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درگیر این مسئله بوده اند. از سال 1368 و آغاز دوران سازندگی سیاستهای برنامه ریزی متمرکز به سیاست های مکانیزم بازار آزاد تغییرجهت داد.در راستای این سیاست دولت بیش از هر چیز در فکر واگذاری شرکتهای تحت بوشش به بخش خصوصی بوده و از انجام برنامه ریزی متمرکز برای شرکتهای خودرو ساز اجتناب می ورزید.در این دوره ستاد سیاستگذاری صنعت خودرو با ریاست وزیر محترم وقت صنایع تشکیل شد که معاونین و مدیران کل مرتبط آن وزارتخانه مدیران کارخانجات خودرو ساز و قطعه ساز و کارشناسان و متخصصین خودرو از اعضای آن می باشند. هدف از تشکیل این ستاد برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان در صنعت خودرو سازی        می باشد. در سال 1369 مجوز ورود خودرو تحت شرایط خاص (برقراری مجدد مصوبه سال 1362 ) آزاد گردید و از اوایل سال 1370 ممنوعیت واردات خودرو اجرا و از خرداد ماه همان سال ورود خودروتحت شرایط خاص آزاد گردید.نقطه عطف در صنعت خودرو تصویب قانون خودرو در سال 1371 و تاسیس شرکتهای سازه گستر  ساپکو  مگاموتور و…. میباشد که شروع به شناسائی پتانسیل های داخلی نمودند و با آموزش کارکنان مورد نیاز و خرید ماشین آلات دقیق C.N.C  NC و…شروع به تلاش نمودند.بطور مثال مجموع صرفه جوئی ارزی ناشی از فعالیت شرکت ساپکو در تامین قطعات خودروهای پیکان و پژو در سالهای 73 تا 76 بالغ بر حدود 4/1 میلیارد دلار بوده که این رقم در ظاهر تحول عظیم و بی سابقه ای است. در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بخش خودرو یک گردش مالی حدود 1000 میلیارد تومانی را در سال 1377 داشته که این رقم 75 درصد فعالیتهای مالی این سازمان را در بر می گیرد. در حقیقت سال 1374را می توان تولد دوباره صنعت خودرو سازی کشور نامید. در سیر تحولات و توسعه صنعت خودرو در اغلب کشورهای جهان زمان توقف در مرحله سر هم بندی به عنوان یکی از مراحل شش گانه تولید خودرو(سر هم بندی – رشد صنایع قطعه سازی-طراحی خودرو و توسعه مراکز R&D – تولید انبوه- ایجاد پایگاههای صادراتی و صادرات انبوه ) دنبال شده است. صنعت خودرو سازی کشور از سال 1374 به بعد عملا سه مرحله دوم- سوم و چهارم را از مراحل فوق به طور همزمان ایجاد پیگیری و توسعه داده است در صورتیکه از هر یک از این مراحل نیازمند زمان مشخصی است تا ضمن کسب تجربه امکان رشد فناوری- بستر مناسب و فضای لازم را فراهم نماید. در این مدت حدود 1200 واحد صنعتی تولید کننده قطعات با سرمایه ای بالغ بر 700 میلیارد ریال و اشتغالی بالغ بر 140 هزار نفر (با بیش از 12 درصد متخصص) برای افزایش و عمق بخشیدن به صنعت خودرو کشور احداث شده که همزمان کیفیت و کمیت این بخش را مورد بررسی و کنترل قرار گرفته و خوشبختانه در حال حاضر از مرحله قطعه سازی به مجموعه سازی است.در همین زمان پیرامون دو محور ایران خودرو و سایپا ادغام هایی صورت گرفته است که البته نیازمند زمینه مناسب برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت قوی می باشد. در حالیکه تولید خودرو در سال 1373 بالغ بر 54000 دستگاه بود با پیروی از یک برنامه ریزی جامع تولید خودرو در سال 1378 به 240 هزار دستگاه (با فروشی معادل 1000 میلیارد تومان ) و درپایان سال 1379 به 297 هزار و 387 دستگاه رسید که نسبت به سال 1378 24 درصد افزایش تولید داشت. این رقم در سال 1382به 500 هزار دستگاه رسید. سهم صنعت خودرو از کل تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال 1378 7/2 در صد وسهم بخش خودرو از کل ارزش افزوده بخش صنعت به 18 درصد بالغ گردیده است. متوسط رشد در این صنعت در پنج سال گذشته3/27 درصد بوده است. میزان اشتغال در صنعت خودرو کشور بالغ بر 460 هزار نفر می باشد. بطوریکه ملاحظه میشود در این زمان کوتاه سرمایه گذاری های بسیار سنگین همراه با توسعه کمی و کیفی صورت گرفته است. آنچه در چند سال اخیر در صنعت خودروسازی کشور اتفاق است یک پیشرفت و جهش غرور آفرین بوده که مایه امیدواری و مباهات هر فرد ایرانی است. ولی مسائل و مشکلاتی هم وجود دارد که امیدواریم با سرعت مطلوب کاستیهای موجود برطرف گردد. تولید در سال 1379 تولید انواع خودرو سواری در سال 1379 با 24 درصد افزایش نسبت به سال 1378 به 297 هزار و 387 دستگاه رسید که بخش سواری با 32 درصد رشد تولید عامل اصلی این رشد بود.در سال 1379 تولید پیکان سواری با 22 درصد افزایش و پژو آردی با 35 در صد افزایش نسبت به سال 1378 به ترتیب به 110393 و 27320 دستگاه رسید.تولید انواع پراید در سال 1379 با 50 درصد رشد روبرو شد و سبب گردید تا تولید این خودرو به 66838 دستگاه برسد.درسال گذشته حدود 11 هزار دستگاه خودرو سپند و 6129 دستگاه دوو سی یلو تولید شد که ارقام مزبور افزایش تولید را نسبت به سال 1378 نشان می دهند و در مقابل تولید پژو 405 با 8 درصد کاهش به 14700 دستگاه وتولید پژو استیشن با 10 درصد کاهش به 808 دستگاه رسید. ( در اسفند ماه 1379 پژو استیشن تولید نشد )در سال 1379 همچنین برای نخستین بار خودروهای جدید نظیر پژو پارس ( پرشیا سابق ) 5278 دستگاه  پیکان جدید (ایکس- هفت) با 26 دستگاه  نسیم دی. ام با 826 دستگاه  جیب سیناد با 200 دستگاه  دوو ماتیز با 4041 دستگاه در داخل تولید شد. هر چند تولید ماتیز در اسفند ماه با کاهش قابل ملاحظه ای به 3 دستگاه رسیددر سال 1379 تولید مینی بوس نیز با 212 درصد رشد به 2906 دستگاه رسید که افزایش تولید مینی بوس هیوندای و بنز عامل اصلی این جهش تولید بود.تولید کامیون بنز در سال 1379 با 11 درصد رشد به 4428 دستگاه رسید و این در حالی بود که تولید اتوبوس با کاهش قابل توجهی مواجه شد و به میزان 2468 دستگاه کاهش یافت. تولید انواع خودروی دو دیفرانسیل نیز با 20 درصد کاهش به 34 هزار و 200 دستگاه رسید.طی زمان یاد شده تنها 1934 دستگاه پاترول  762 دستگاه جیب صحرا  616 دستگاه سواری پازن  600 دستگاه وانت تویوتا و 37 دستگاه وانت پازن تولید شد. تولید انواع وانت نیز در سال 1379 با 11 درصد کاهش به 34 هزار و 200 دستگاه رسید.طی سال گذشته حدود 18 هزار دستگاه وانت پیکان حدود 13 هزار دستگاه وانت نیسان و 2844 دستگاه وانت مزدا دو کابین تولید شد. در سال 79 صنایع خودروسازی کشور 270 دستگاه آمبولانس و 90 دستگاه خودروی ون تولید کردند. وضعیت صنعت قطعه سازی در کنار گسترش صنعت خودرو سازی شرکتهای قطعه ساز از اوایل سال 1372 فعالیت گستردهای را آغاز کردند. بطوری که شرکت ساپکو (طراحی-مهندسی و تامین قطعات) در آغاز فعالیت خود تنها توانایی قطعات مورد نیاز 20 هزار دستگاه را داشت که 75 درصد آن ساخت داخل بود اما با برنامه ریزی و تلاش مستمر این رقم به صد هزار دستگاه پیکان با 95 درصد ساخت داخل افزایش یافته است.قطعات تحویلی به ایران خودرو از 10 میلیون قطعه در سال 1373 به 230 میلیون قطعه در سال 1376 افزایش یافته است در سال 1380 میزان اشتغال زایی قطعه سازی کشور 140 هزار نفر بوده است. در حقیقت توسعه صنعت قطعه سازی مزایای متعددی برای کشور داشته از جمله صرفه جویی ارزی به میزان حدود 4.5 میلیارد دلار در برنامه دوم – 2.7 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در 5 سال اخیر در ساخت قطعات خودروهای سواری به همراه داشته است. در مدت فوق الذکر تولید هر دستگاه پراید – پیکان و پژو به ترتیب 2500 و4800 و 5500 دلار صرفه جویی داشته است. این بخش صنعت کشور حتی در زمانی که اقتصاد ایران در رکود به سر می برد (سالهای 1375 الی 1378) از رشد باز نایستاد و اکنون دوران رونق آن آغاز شده و در صورت تحقق اهداف مورد نظر افق روشنی در صنعت خودرو پدیدار خواهد شد. البته هنوز طیف وسیعی از قطعه سازان بسیار نوپا هستند ونیازمند مراقبت و حمایتهای برنامه ریزی شده می باشند تا نقش و جایگاه خود را در توسعه صنعتی کشور بخوبی بیابند.اندازه گیری مصرف سوخت در راستای فراهم نمودن شرایط جهت مصرف بهینه سوخت و نیز به منظور كمك به تولید خودروی سبز، آگاهی از میزان سوخت مصرفی خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از سوی دیگر میزان مصرف سوخت به عنوان یكی از مهمترین مشخصه های هر خودرو از عوامل تاثیر گذار بر انتخاب مشتری تلقی می گردد. به همین جهت اندازه گیری مصرف سوخت خودرو در حالات و شرایط گوناگون اهمیت ویژه ای دارد. آزمایشگاه ESE به كمك تجهیزات ویژه اندازه گیری و ثبت مصرف سوخت صرف نظر از نوع سوخت مصرفی، قادر به انجام تست در دو حالت جاده ای و آزمایشگاهی می باشد.این تست در حالات سرعت ثابت یا گذرا و نز در طی سیك های شهری و جاده ای قابل انجام می باشد. همچنین در صورت استفاده از شبیه ساز جاده امكان اندازه گیری مصرف سوخت تا سرعت Km/h 160 و تحت بارگذاری های مختلف وجود خواهد داشت.برخی از قابلیت های دستگاه اندازه گیری مصرف سوخت عبارتند از:1-  فشار عملیاتی 5 بار، مناسب برای تست سیستم های انژكتوری2-  دقت اندازه گیری3-  محدوده اندازه گیری 0.5-60 1/hr4-  قابلیت تفكیك 0/333 cm3 اندازه گیری افت های مجموعه انتقال قدرتاز جمله اهداف طراحی یا اصلاح ساختار یك خودرو كه برای دستیابی به آنها باید تلاش كرد می توان به موارد ذیل اشاره نمود:- نسبت توان به وزن خودرو- نیروی كشش مناسب در دنده های مختلف- زمان مناسب تعویض دنده- تناسب گیربكس با موتورهمچنین دانستن پارامترهایی مانند:- منحنی مشخصه موتور- واكنش موتور نسبت به تغییرات مختلف- میزان افت مسیر انتقال نیرودر حالات و شرایط رانندگی مختلف در یك خودرو بسیار مهم می باشند. آزمایشگاه ESE قادر به اندازه گیری پارامترهای لازم برای تعیین موارد فوق می باشد.قابلیت این آزمایشگاه به گونه ای است كه خودروهایی با توان حداكثر 150kw را در دمای 40c- تا +60c با رطوبت محیط 5% تا 98% می تواند مورد تست قرار دهد سرعت خودرو می تواند بین 0 km/h تا 200 km/h كیلومتر بوده و حداكثر نیروی 5400N را به دینامومتر وارد كند. حداكثر وزن مجاز محور محرك (جلو یا عقب) می تواند 2000kg باشد. شاسی دینامومتر همچنین قادر به وارد كردن 110kw جهت به حركت در آوردن چرخهای خودرو می باشد. این حالت زمانی پیش می آید كه تست اندازه گیری افت های اصطكاكی یا شبیه سازی ترمزی در حال اجرا باشد. در این حالت نیز شرایط حداكثر وزن، حداكثر سرعت، دما و رطوبت همانند قبل است شاسی دینامومتر همچنین قادر است شرایط سرعت ثابت یا نیروی ثابت را جهت آزمایشهای فوق شبیه سازی نماید.تست ارزیابی سیستم تهویه خودروتست HVAC (Ventilation &Air Conditioning و Heating) در خودرو جهت آسایش و راحتی سرنشینان خودرو در فصول مختلف مستقیماً وابسته به كاركرد صحیح سیستم گرمایشی و تهویه مطبوع می باشد.جهت ارزیابی عملكرد سیستم گرمایشی و تهویه مطبوع و حصول اطمینان از كاركرد صحیح آن تست HVAC به انجام می رسد.اهداف مورد نظر این تست از طریق اندازه گیری پارامترهایی چون دما، فشار، ولتاژ و دور نقاط مختلف كابین و مجموعه موتور تامین میگردد.از آنجا كه غالباً خودرو در شرایط گوناگون آب و هوایی و نیز حالات متفاوت كاری مورد استفاده قرار می گیرد، لازم است علكرد سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع در شرایط مختلف و بعضاً سخت مورد ارزیابی و صحه گذاری قرار گیرد.به همین منظور آزمایشگاه ESE همگام با مراكز معتبر تست جهان با به خدمت گرفتن پرسنل آموزش دیده و مجرب و نیز بهره گیری از توان سخت افزاری و پیشرفته قادر به انجام تست های گرمایشی و تهویه مطبوع درحالات و شرایط گوناگون می باشد. گزارش کاراموزی مركز تحقیقات ایران خودروکاراموزی مركز تحقیقات ایران خودروکارورزی مركز تحقیقات ایران خودرودانلود گزارش کارآموزی مركز تحقیقات ایران خودرومركز تحقیقات ایران خودرومركز تحقیقاتایران خودرو

  • پیشینه و مبانی نظری شکل گیری و گسترش شهرها

    پیشینه و مبانی نظری شکل گیری و گسترش شهرها دریافت پیشینه و مبانی نظری شکل گیری و گسترش شهرها دسته: جغرافیا بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 33 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 12 مبانی نظری و پیشینه شکل گیری…

  • بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دریافت بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار…

  • آیین نامه ایمنی معادن

    آیین نامه ایمنی معادن دریافت آیین نامه ایمنی معادن دسته: زمین شناسی بازدید: 2 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 118 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 46 مسئول معدن یا سرپرست معدن شخصی است كه توسط دارنده پروانه عملیات به این سمت…

  • پرسشنامه احساس مثبت به همسر الری و همکاران (PFQ) 1975

    پرسشنامه احساس مثبت به همسر الری و همکاران (PFQ) 1975 دریافت پرسشنامه احساس مثبت به همسر الری و همکاران (PFQ) 1975 دسته: علوم انسانی بازدید: 2 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 11 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 4 پرسشنامه احساس مثبت…

  • پاورپوینت بوروکراسی و توسعه در ایران (نگاهی تاریخی – تطبیقی)

    پاورپوینت بوروکراسی و توسعه در ایران (نگاهی تاریخی – تطبیقی) دریافت پاورپوینت بوروکراسی و توسعه در ایران (نگاهی تاریخی – تطبیقی) دسته: پاورپوینت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 234 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 61 دانلود پاورپوینت بوروکراسی و…

  • تحقیق بهینه‌سازی و معرفی انواع مختلف روش‌های آن

    تحقیق بهینه‌سازی و معرفی انواع مختلف روش‌های آن دریافت تحقیق بهینه‌سازی و معرفی انواع مختلف روش‌های آن چكیده بهینه‌سازی یك فعالیت مهم و تعیین‌كننده در طراحی ساختاری است طراحان زمانی قادر خواهند بود طرح‌های بهتری تولید كنند كه بتوانند با…

  • دانلود تحقیق روشهای تدریس 29 ص

    دانلود تحقیق روشهای تدریس 29 ص دریافت دانلود تحقیق روشهای تدریس 29 ص دسته: آموزشی بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 21 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 29 دانلود روشهای تدریس 29 ص تحقیق روشهای تدریس 29 ص مقاله روشهای…

  • دانلود پاورپوینت تحولات شهرسازی و معماری از انقلاب صنعتی تا سال 1900 میلادی

    دانلود پاورپوینت تحولات شهرسازی و معماری از انقلاب صنعتی تا سال 1900 میلادی دریافت دانلود پاورپوینت تحولات شهرسازی و معماری از انقلاب صنعتی تا سال 1900 میلادی این مجموعه شامل 4 پاورپوینت 10 و 18 و 24 و 26 اسلایدی…

  • مقاله با عنوان ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های قدرت با WTG و ذخیره انرژی

    مقاله با عنوان ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های قدرت با WTG و ذخیره انرژی دریافت مقاله با عنوان ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های قدرت با WTG و ذخیره انرژی نویسنده اول Z Y Gao سال انتشار 2010 دسته بندی برق…

  • پاورپوینت قیمت اوراق بهادار در مدیریت مالی

    پاورپوینت قیمت اوراق بهادار در مدیریت مالی دریافت پاورپوینت قیمت اوراق بهادار در مدیریت مالی دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 166 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 40 این پاورپوینت در مورد قیمت اوراق بهادار در مدیریت مالی…

  • پاورپوینت بررسی معماری و مشخصات فنی حمام و توالت

    پاورپوینت بررسی معماری و مشخصات فنی حمام و توالت دریافت پاورپوینت بررسی معماری و مشخصات فنی حمام و توالت دسته: معماری بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 1683 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 23 پاورپوینت بررسی معماری و مشخصات فنی…

  • تحقیق آفات درختان میوه

    تحقیق آفات درختان میوه دریافت تحقیق آفات درختان میوه سپردار آسیایی گوجه Tecaspis Chionaspis asiatica در تمام نقاط ایران انتشار دارد به تمام هسته‌دارها حمله می‌كند برگ، ساقه و تنه درختان مذكور را مورد حمله قرار می‌دهد طول سپر ماده‌های…

  • مقاله با عنوان آموزش پرورش و تولید میگو

    مقاله با عنوان آموزش پرورش و تولید میگو دریافت مقاله با عنوان آموزش پرورش و تولید میگو مقاله دامپروری و تولید با عنوان پرورش و تولید میگو در فرمت ورد در 17 صفحه دسته بندی کارآفرینی بازدید ها 125 فرمت…

  • پاورپوینت سیستمهای دودویی

    پاورپوینت سیستمهای دودویی دریافت پاورپوینت سیستمهای دودویی پاورپوینت سیستمهای دودویی دسته بندی ریاضی بازدید ها 131 فرمت فایل doc حجم فایل 2.218 مگا بایت تعداد صفحات فایل 302 47,300 تومان •انواع داده‌ها كشف خطا نمایش عددی داده‌ها نمایش عددی دادها…

  • تحقیق درباره طبقه بندی ساختاری خاکهای رسی و کاربرد آن برای طبقه بندی

    تحقیق درباره طبقه بندی ساختاری خاکهای رسی و کاربرد آن برای طبقه بندی دریافت تحقیق درباره طبقه بندی ساختاری خاکهای رسی و کاربرد آن برای طبقه بندی دسته: علوم سیاسی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 624 کیلوبایت تعداد…

  • ارتباط بین ایدئولوژی آموزش و پرورش و پذیرش تکنولوژی در معلمان قبل از خدمت

    ارتباط بین ایدئولوژی آموزش و پرورش و پذیرش تکنولوژی در معلمان قبل از خدمت دریافت ارتباط بین ایدئولوژی آموزش و پرورش و پذیرش تکنولوژی در معلمان قبل از خدمت دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم…

  • پاورپوینت قدرت انتقاد سازنده

    پاورپوینت قدرت انتقاد سازنده دریافت پاورپوینت قدرت انتقاد سازنده دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 251 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 42 دانلود پاورپوینت با موضوع قدرت انتقاد سازنده، در قالب pptx و در 42 اسلاید، قابل ویرایش،…

  • پاورپوینت مطالعه گنجایش کربن در سازمان خاک های نشاسته ای

    پاورپوینت مطالعه گنجایش کربن در سازمان خاک های نشاسته ای دریافت پاورپوینت مطالعه گنجایش کربن در سازمان خاک های نشاسته ای دسته: کشاورزی و زراعت بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 1336 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 35 پاورپوینت مطالعه…

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهش درباره ی خصوصی سازی بیمه

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش درباره ی خصوصی سازی بیمه دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش درباره ی خصوصی سازی بیمه دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 85 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 40 مبانی نظری و…

  • چگونه توانستم مشکل حواس پرتی و کم توجهی دانش آموزم را در جهت پیشرفت تحصیلی او بر طرف کنم

    چگونه توانستم مشکل حواس پرتی و کم توجهی دانش آموزم را در جهت پیشرفت تحصیلی او بر طرف کنم دریافت چگونه توانستم مشکل حواس پرتی و کم توجهی دانش آموزم را در جهت پیشرفت تحصیلی او بر طرف کنم چگونه…

  • بررسی خشونت علیه زنان

    بررسی خشونت علیه زنان دریافت بررسی خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان اصطلاحی تخصصی است که برای توصیف کلی کارهای خشونت‌آمیز علیه زنان به کار می‌رود همانند Hate Crime، این شکل از خشونت بر علیه گروه خاصی از مردم اِعمال…

  • جزوه دستنویس تیک آف نقشه های ایزومتریک لوله کشی و روش محاسبه Cut Length لوله ها

    جزوه دستنویس تیک آف نقشه های ایزومتریک لوله کشی و روش محاسبه Cut Length لوله ها دریافت جزوه دستنویس تیک آف نقشه های ایزومتریک لوله کشی و روش محاسبه Cut Length لوله ها دسته: مکانیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تحلیل محتوا

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تحلیل محتوا دریافت مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تحلیل محتوا دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 40 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 25 مبانی نظری و…

  • مقاله برنامه ریزی گسترش تولید در بازار برق pool بنیان، با استفاده از تیوری گیم و الگوریتم ژنتیک

    مقاله برنامه ریزی گسترش تولید در بازار برق pool بنیان، با استفاده از تیوری گیم و الگوریتم ژنتیک دریافت مقاله برنامه ریزی گسترش تولید در بازار برق pool بنیان، با استفاده از تیوری گیم و الگوریتم ژنتیک مقاله برنامه ریزی…

  • تحقیق اهداف بعثت پیامبران و پیامبر اکرم 96 ص

    تحقیق اهداف بعثت پیامبران و پیامبر اکرم 96 ص دریافت تحقیق اهداف بعثت پیامبران و پیامبر اکرم 96 ص این جهان خود به خود به وجود نیامده بلكه خالقی دانا و حكیم دارد كه آن را با علم، قدرت، اداره…

  • مقایسه چهار طرح ضرب كننده RNS

    مقایسه چهار طرح ضرب كننده RNS دریافت مقایسه چهار طرح ضرب كننده RNS دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 972 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 130 هدف از این پروژه مقایسه چهارطرح ضرب كننده RNS می…

  • اصلاح و نوسازی ساختار تجارت داخلی به ویژه در حیطه اصناف

    اصلاح و نوسازی ساختار تجارت داخلی به ویژه در حیطه اصناف دریافت اصلاح و نوسازی ساختار تجارت داخلی به ویژه در حیطه اصناف دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 19 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 22 اصلاح ونوسازی…

  • نمونه سوالات آشنایی با کامپیوتر در مهندسی کشاورزی93-92

    نمونه سوالات آشنایی با کامپیوتر در مهندسی کشاورزی93-92 دریافت نمونه سوالات آشنایی با کامپیوتر در مهندسی کشاورزی93-92 نمونه سولات امتحانی ترم دوم سال9392 تعداد سوالات 15تستی دسته بندی نمونه سوالات دانشگاهی بازدید ها 310 فرمت فایل doc حجم فایل 10…

  • شیپ فایل بخشهای شهرستان رشت خوار

    شیپ فایل بخشهای شهرستان رشت خوار دریافت شیپ فایل بخشهای شهرستان رشت خوار دانلود نقشه بخشهای شهرستان رشت خوار(واقع در استان خراسان رضوی) در جدول توصیفی این شیپ فایل موارد زیر موجود استنام هر بخشنام قسمت مرکزی هر بخشمساحت و…

  • پاورپوینت آشنایی با نحوه نجات و انتقال مصدومین

    پاورپوینت آشنایی با نحوه نجات و انتقال مصدومین دریافت پاورپوینت آشنایی با نحوه نجات و انتقال مصدومین دسته: پاورپوینت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 175 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 40 دانلود پاورپوینت آشنایی با نحوه نجات و انتقال…

  • كارایی الگوریتم مسیریابی شكسته شده برای شبكه های چندبخشی سه طبقه

    كارایی الگوریتم مسیریابی شكسته شده برای شبكه های چندبخشی سه طبقه دریافت كارایی الگوریتم مسیریابی شكسته شده برای شبكه های چندبخشی سه طبقه دسته: ریاضی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 89 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 26 این مقاله…

  • پاورپوینت بررسی سبك اسناد (مكان كنترل) در عزت نفس دانشجویان 26 اسلاید

    پاورپوینت بررسی سبك اسناد (مكان كنترل) در عزت نفس دانشجویان 26 اسلاید دریافت پاورپوینت بررسی سبك اسناد (مكان كنترل) در عزت نفس دانشجویان 26 اسلاید دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 185 کیلوبایت تعداد…

  • مقاله مدیریت آینده نگر در ICT

    مقاله مدیریت آینده نگر در ICT دریافت مقاله مدیریت آینده نگر در ICT دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 20 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 13 دستاوردهای بشر در عرصه فناوری اطلاعات و ارتبــــاطات به شناخت…

  • دانلود کارآفرینی پرواربندی جوجه شترمرغ 17 ص

    دانلود کارآفرینی پرواربندی جوجه شترمرغ 17 ص دریافت دانلود کارآفرینی پرواربندی جوجه شترمرغ 17 ص دسته: دام و طیور بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 46 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 17 دانلود کارآفرینی پرواربندی جوجه شترمرغ 17 ص تحقیق…

  • تحقیق بارداری.زایمان و مسائل ج.ن.س.ی به همراه رابطه روزه با بارداری و بررسی زردی نوازادن

    تحقیق بارداری.زایمان و مسائل ج.ن.س.ی به همراه رابطه روزه با بارداری و بررسی زردی نوازادن دریافت تحقیق بارداری.زایمان و مسائل ج.ن.س.ی به همراه رابطه روزه با بارداری و بررسی زردی نوازادن در این مجموعه که از جامع ترین تحقیق های…